Casus 3: Mobiliteitsvouchers als 'incentive' voor duurzame stadsverplaatsingen
We leven in een Corona-tijdperk waardoor de QR-code steeds meer wordt ingeburgerd o.a. dankzij de horeca die menukaarten, drankkaarten via QR codes leesbaar maakt. Mensen weten wat te verwachten als ze een QR-code zien: de smartphone nemen en scannen met de camera om de informatie te lezen.
Het gebruik van QR codes biedt het voordeel dat er minder oplages van folders en publicaties dienen geprint te worden en bovendien kan de info up-to-date worden gehouden en bv. ook in verschillende talen aangeboden worden. QR-codes kunnen op stickers of andere dragers aangebracht worden.
De invoering van QR-codes in het straatbeeld is dan ook niet veraf. Steden onderzoeken nu pistes om bv. QR codes te plaatsen op de bruine informatieborden naast belangrijke monumentale gebouwen. Maar diezelfde QR-codes kunnen gebruikt worden als ‘incentive’ om bezoekers en bewoners te stimuleren om zich met duurzamere vervoersmodi te verplaatsen. De QR-codes kunnen vanop afstand geactiveerd en gedeactiveerd worden om te gebruiken. De QR-code kan per GSM-nummer beperkt worden in de tijd of aantal. Achter de QR-codes zitten Mobiliteitsvouchers die in de app van vervoersaanbieders kunnen gebruikt worden.
“Meer dan ooit beleven we alles op een andere manier. We ontdekken onze steden, onze wijken, onze dorpen op een andere manier. We trekken er op uit en ontdekken nieuwe plekken in onze directe omgeving. Eens te meer zou een QR sticker een extra bron van informatie kunnen gekoppeld worden aan een beloningsysteem.